clinic-ramona

شماره تماس جهت رزرو نوبت

clinic-ramona

شماره تماس جهت رزرو نوبت

علت لجبازی در کودکان چیست؟

علائم و علت های لجبازی در کودکان چیست؟

کلینیک روانشناسی رامونا

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شما عزیزان می باشد. لذا توصیه می شود حتما قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از کلینیک روانشناسی رامونا مشاوره بگیرید.

لجبازی در کودکان و راه های درمان آن کدام اند؟

چرا بچه ها لجبازی می کنند؟ لجبازی نوعی اختلال رفتار مخرب است. کودکان مبتلا به لجبازی اغلب متخاصم، سرکش، عصبانی یا غیرهمکار هستند. این امر به ویژه در مورد شخصیت های اصلی زندگی مانند والدین، مراقبان و معلمان اتفاق می افتد. طبق گفته آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان آمریکا، این رفتار شایع است و در 16٪ از کودکان و نوجوانان در سن مدرسه تأثیر می گذارد.

لجبازی معمولا در دوران   کودکی و نوجوانی  تشخیص داده می شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری می گوید که لجبازی قبل از 8 سالگی و حداکثر تا 12 سالگی شروع می شود. برای برخی، تشخیص لجبازی ممکن است تا نوجوانی طول بکشد.

علت و علائم لجبازی در کودکان چیست؟

علت و علائم لجبازی کودکان چیست؟ هر کودکی که با والدین خود بحث می کند یا از قدرت اطاعت نمی کند، لجبازی ندارد. گاهی اوقات این واکنش ها موقعیتی هستند، مانند زمانی که آنها خسته، گرسنه یا بیمار هستند. اما کودکان مبتلا به لجبازی الگوی مکرر و ثابتی از خشم و پرخاشگری کلامی را نسبت به والدین خود و دیگر شخصیت های اقتدار نشان می دهند.

دانستن علائم لجبازی در کودکان می تواند به کودک شما کمک کند تا درمان و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند. کودکان مبتلا به این اختلال بیشتر از سایر کودکان هم سن خود این رفتارها را انجام می دهند. علائم لجبازی در کودکان اغلب عبارتند از:

• مشاجره با بزرگسالان و دیگر شخصیت های معتبر.
  • امتناع از پذیرش قوانین یا درخواست ها.
  • قوانین و چارچوب ها را زیر سوال بردن.
  • داشتن کج خلقی
  • زود عصبانی شدن
  • سرزنش دیگران برای رفتار یا اشتباهات خود.
  • کینه توز بودن یا انتقام گرفتن از اشتباهات درک شده.
  • آزار دادن یا ناراحت کردن دیگران یا زود آزرده شدن یا ناراحت شدن از دیگران.
  • داشتن نگرش بد
  • استفاده از سخنان بد یا نفرت انگیز هنگام ناراحتی.

رفتارهای لجبازی می تواند عملکرد روزانه کودک را در مدرسه و خانه مختل کند.

عوامل و دلایل لجبازی در کودکان چیست؟

چرا برخی از کودکان به این اختلال مبتلا می شوند ناشناخته است. عوامل بیولوژیکی، روانی و اجتماعی ممکن است نقش داشته باشند.

عوامل خطر در لجبازی کودکان عبارتند از:

• قرار گرفتن در معرض خشونت یا رفتار مجرمانه.
  • تجربه رفتار خشن یا تربیت ناسازگار.
  • داشتن والدین با مشکلات سلامت روان، مانند افسردگی، اختلالات مصرف مواد، و اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD).
  • درمان و پیشگیری از اختلال نافرمانی مقابله ای در کودکان

اگر مشکوک هستید که فرزندتان لجبازی دارد، به یک ارزیابی جامع پزشکی و سلامت روان نیاز دارد. این به پزشک کمک می‌کند تا سایر مسائلی را که می‌تواند به رفتار نافرمانی و خصمانه کودک کمک کند، رد کند. کودکانی که با ناتوانی های یادگیری، ADHD، اختلالات خلقی  (افسردگی یا اختلال دوقطبی و اختلالات اضطرابی دست و پنجه نرم می کنند، ممکن است با علائمی بسیار شبیه به لجبازی ظاهر شوند، بنابراین ارزیابی کامل برای اطمینان از درمان مناسب ضروری است.

بهترین روش برای درمان لجبازی در کودکان عبارتند از

راهكارهاي مقابله با لجبازي در كودكان شامل موارد زیر می باشد که به آن می پردازیم

• آموزش مدیریت رفتار والدین: این می تواند به والدین، مراقبان و معلمان کمک کند تا رفتار کودک را مدیریت کنند.
  • رفتار درمانی انفرادی کودک یا درمان شناختی رفتاری. این به کودک کمک می‌کند تا مدیریت خشم و مهارت‌های مؤثرتری را برای پرهیز از رفتار منفی بیاموزد.
  • خانواده درمانی. این به بهبود ارتباط و درک بین کودکان مبتلا به لجبازی و والدین آنها و سایر اعضای خانواده کمک می کند.
  • آموزش مهارت های اجتماعی. این به کودک مبتلا به لجبازی کمک می کند تا یاد بگیرد که موقعیت های اجتماعی و همسالان خود را به روشی سالم تر هدایت کند.
  • هیچ داروی مبتنی بر شواهدی برای درمان لجبازی وجود ندارد، اما معمولاً اختلالات همزمان وجود دارد، مانند ADHD یا افسردگی که می‌توانند از مدیریت دارو سود ببرند.

راههای موثر در درمان و پیشگیری از لجبازی در کودکان

• پیروی از سبک فرزندپروری مثبت با فرزندانتان.
  • تمرکز بر  سلامت روان بزرگسالان  و مراقبت های روانپزشکی برای هر گونه مشکل سلامت روان که والدین و سایر مراقبان با آن روبرو هستند.
  • استفاده از مراقبت از کودک با کیفیت بالا که مستلزم برخورد شدید یا انضباط نیست.
  • پیشگیری و مداخله در قلدری دوران کودکی.
  • مشارکت در پیشگیری از خشونت جوانان

کودکان مبتلا به لجبازی در صورت دریافت کمک و حمایت والدین می توانند بهتر شوند. با روانشناس خود صحبت کنید تا با آنها  مسیری را شروع کنند که در آن آموزش داده می شود خصومت مداوم عادی نیست.

مرکز مشاوره رامونا با داشتن روانشناسان متخصص در زمینه کودک و نوجوان می توانند به شما در این زمینه کمک کنند و با آموزش مهارتهای لازم مسیر رشد فرزندتان را بهبود بخشند. با ما در تماس باشید.

منبع : https://share.upmc.com/

ترجمه : مونا نعمتی