clinic-ramona

clinic-ramona

شماره تماس جهت رزرو نوبت

دیابت نوع 3 و ارتباط آن با آلزایمر

دیابت نوع 3 چیست و چه ارتباطی با آلزایمر دارد؟

دیابت شیرین (که به اختصار DM یا دیابت) به وضعیتی اشاره دارد که در آن بدن در تبدیل قند به انرژی مشکل دارد. به طور معمول، ما به سه نوع دیابت فکر می کنیم:

دیابت نوع 1 (T1DM) یک وضعیت سلامت اما مزمن است که در آن بخش غدد درون ریز پانکراس به اندازه کافی هورمون انسولین تولید نمی کند و سطح قند خون (گلوکز) شما بسیار بالا می رود.

دیابت نوع 2 (T2DM) یک بیماری مزمن است که در آن بدن شما نسبت به انسولین مقاومت نشان می دهد و در نتیجه سطح قند خون شما بسیار بالا می رود.

دیابت بارداری (GDM) دیابتی است که در دوران بارداری رخ می دهد و سطح قند خون در این دوران بسیار بالاست.

برخی از مطالعات تحقیقاتی پیشنهاد کرده اند که بیماری آلزایمر نیز باید به عنوان یک نوع دیابت طبقه بندی شود که دیابت نوع 3 نامیده می شود. دیابت نوع 3 به عنوان دسته “دیگر” شناخته می شود. دسته نوع 3 به 8 زیرمجموعه تقسیم می شود که شامل اختلالات بی شماری مانند جهش های ژنتیکی شناخته شده خاص، سندرم های ژنتیکی نادر، چندین بیماری مختلف پانکراس، سایر اختلالات هورمونی، اثرات سموم و داروها، عفونت ها و سایر بیماری های خودایمنی است.

این “دیابت نوع 3” اصطلاحی است که برای توصیف این فرضیه مطرح شده است که بیماری آلزایمر، که عامل اصلی زوال عقل است، توسط نوعی مقاومت به انسولین و اختلال عملکرد فاکتور رشد شبه انسولین در مغز  ایجاد می شود .

این وضعیت همچنین توسط برخی برای توصیف افرادی که دیابت نوع 2 دارند و همچنین مبتلا به زوال عقل بیماری آلزایمر هستند استفاده شده است. حال با بیان همه موارد فوق، باید توجه داشت که طبقه بندی دیابت نوع 3 بسیار بحث برانگیز است و هنوز به طور گسترده ای توسط جامعه پزشکی به عنوان یک تشخیص بالینی پذیرفته نشده است.

ارتباط بین دیابت نوع 3 و آلزایمر

طبق گفته کلینیک مایو، در حال حاضر یک ارتباط ثابت بین آلزایمر و دیابت نوع 2 وجود دارد. گفته شده است که آلزایمر ممکن است با مقاومت به انسولین در مغز شما ایجاد شود. برخی از مردم می گویند که آلزایمر به سادگی “دیابت در مغز شما” است.

با گذشت زمان، دیابت درمان نشده می تواند به رگ های خونی ، از جمله عروق مغز  آسیب برساند. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نمی دانند که به این بیماری مبتلا هستند، که ممکن است تشخیص و اقدامات درمانی مناسب را به تاخیر بیندازد.

بنابراین، افراد مبتلا به دیابت نوع 2، به ویژه دیابت تشخیص داده نشده، بیشتر در معرض خطر این نوع آسیب هستند. دیابت همچنین ممکن است باعث عدم تعادل شیمیایی در مغز می شود که ممکن است باعث آلزایمر شود.

همچنین، سطح بالای قند خون منجر به التهاب می شود که ممکن است به سلول های مغز آسیب برساند. به این دلایل، دیابت یک عامل خطر برای وضعیتی به نام زوال عقل عروقی در نظر گرفته می شود. زوال عقل عروقی یک تشخیص مستقل با علائم خاص خود است، یا می تواند یک علامت هشدار دهنده باشد از آنچه که به همپوشانی با بیماری آلزایمر تبدیل می شود.

از لحاظ علمی تایید این فرآیند نامشخص است. در حال حاضر، آنچه ثابت شده است این است که مواردی از بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل وجود دارد که هیچ ارتباط ثابتی با مقاومت به انسولین ندارند.

علت و عوامل خطر دیابت نوع 3

طبق یک مطالعه در سال 2016، افرادی که دیابت نوع 2 دارند ممکن است تا 60 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر یا نوع دیگری از زوال عقل مانند زوال عقل عروقی باشند. این مطالعه که توسط Trusted Source انجام شد، شامل بیش از 100000 نفر مبتلا به زوال عقل بود. این نشان داد که زنان مبتلا به دیابت نوع 2 نسبت به مردان احتمال بیشتری برای ابتلا به زوال عقل عروقی دارند. عوامل خطر برای دیابت نوع 2 عبارتند از: سابقه خانوادگی دیابت، فشار خون بالا (فشار خون بالا)، اضافه وزن یا چاقی و برخی بیماری های مزمن مانند  افسردگی  و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS).

علائم دیابت نوع 3 چیست؟

علائم دیابت نوع 3 به عنوان علائم زوال عقل توصیف می شود، مانند علائمی که در اوایل بیماری آلزایمر مشاهده می شود. به گفته انجمن آلزایمر، این علائم عبارتند از: از دست دادن حافظه که بر زندگی روزمره و تعاملات اجتماعی تأثیر می‌گذارد، دشواری در انجام وظایف آشنا، قرار دادن اشتباه در اغلب موارد، کاهش توانایی قضاوت بر اساس اطلاعات، تغییرات ناگهانی در شخصیت یا رفتار.

روش های تشخیص دیابت نوع 3 چگونه است ؟

آزمایش خاصی برای دیابت نوع 3 وجود ندارد. بیماری آلزایمر بر اساس موارد زیر تشخیص داده می شود: معاینه عصبی، تاریخچه پزشکی و آزمایش عصبی فیزیولوژیکی. ارائه دهنده مراقبت های اولیه شما چندین سوال در مورد سابقه خانوادگی و علائم شما خواهد پرسید.

اگر علائم دیابت نوع 2 و آلزایمر دارید و هیچ کدام از آنها تشخیص داده نشده است، پزشک ممکن است آزمایش قند خون ناشتا و آزمایش هموگلوبین گلیکوزه را تجویز کند.

اگر دیابت نوع 2 دارید، مهم است که بلافاصله درمان آن را شروع کنید. درمان دیابت نوع 2 می تواند آسیب به بدن شما از جمله مغز را به حداقل برساند و پیشرفت آلزایمر یا زوال عقل را کند کند.

روش های درمان دیابت نوع 3

گزینه های درمانی جداگانه ای برای افرادی که مبتلا هستند وجود دارد: دیابت پیش نوع 2، دیابت نوع 2 و آلزایمر. تغییرات سبک زندگی، مانند ایجاد تغییر در رژیم غذایی و گنجاندن ورزش در برنامه روزانه، ممکن است بخش بزرگی از درمان شما باشد.

در اینجا چند نکته درمانی اضافی وجود دارد:

• اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید 5 تا 7 درصد از توده بدن خود را از دست بدهید. این می تواند به توقف آسیب اندام ناشی از قند خون بالا کمک کند و ممکن است از پیشرفت پیش از DM2 به DM2 جلوگیری کند.
  • رژیم غذایی کم چرب و سرشار از میوه ها و سبزیجات می تواند به بهبود علائم کمک کند.
  • اگر سیگار می‌کشید، ترک آن توصیه می‌شود زیرا می‌تواند به مدیریت شرایط شما نیز کمک کند.
  • اگر هم دیابت نوع 2 و هم آلزایمر دارید، درمان دیابت نوع 2 برای کمک به کند کردن پیشرفت زوال عقل مهم است.
  • در نهایت، فعالیت های اجتماعی، نگرش مثبت، یادگیری چیزهای جدید و موسیقی همگی می توانند به مغز شما کمک کنند تا بهترین عملکرد خود را داشته باشد و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

داروهای تجویزی برای درمان علائم شناختی زوال عقل آلزایمر در دسترس هستند، اما در مورد اینکه آیا آنها تأثیر قابل توجهی بر علائم بیماری آلزایمر دارند یا خیر، تردید وجود دارد.

دیابت نوع 3 و توصیف آلزایمر

دیابت نوع 3 راهی برای توصیف آلزایمر است که به دلیل مقاومت به انسولین در داخل مغز ایجاد می شود. بنابراین، چشم انداز شما با توجه به عوامل متعددی از جمله درمان دیابت و شدت زوال عقل شما متفاوت خواهد بود.

اگر می‌توانید دیابت خود را با رژیم غذایی، ورزش و دارو درمان کنید، محققانی که تشخیص دیابت نوع 3 را ترویج می‌کنند پیشنهاد می‌کنند که ممکن است بتوانید پیشرفت آلزایمر یا زوال عقل عروقی را کاهش دهید، اما شواهد قطعی نیست.

چشم انداز شما نیز بسته به اینکه علائم شما چقدر زود کشف شد و ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما در مورد مورد خاص شما چه فکر می کند متفاوت خواهد بود. هرچه درمان زودتر شروع شود، به احتمال زیاد چشم انداز شما بهتر خواهد بود.

مرکز مشاورهرامونا   با متخصصین سایکوسوماتیک و   روانشناسان سلامت  می توانند به شما جهت درمان به شما کمک نمایند و سوالات شما را در این زمینه پاسخ دهند. درصورت تمایل  با ما در تماس باشید.

منبع : https://www.palmettoendocrinology.org/

ترجمه : مونا نعمتی