clinic-ramona

کلینیک روانشناسی رامونا

شماره تماس جهت رزرو نوبت

۰۲۱۸۸۰۰۱۰۳۸ / ۰۹۱۹۵۴۹۰۷۶۵

clinic-ramona

کلینیک روانشناسی رامونا

شماره تماس جهت رزرو نوبت

۰۹۳۶۵۱۴۸۰۳۶ / ۰۹۱۹۵۴۹۰۷۶۵

مشاوره فردی چیست؟ [حضوری+تلفنی+آنلاین]

مشاوره فردی کلینیک رامونا
فهرست مطالب

کلینیک روانشناسی رامونا

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شما عزیزان می باشد. لذا توصیه می شود حتما قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از کلینیک روانشناسی رامونا مشاوره بگیرید.

مشاوره فردی چیست؟

مشاوره فردی یک فرآیند درمانی است که به عنوان جلسه روان درمانی یا درمان نیز شناخته می شود. در طول فرآیند مشاوره فردی، فرد مراجعه کننده در یک محیط امن و کاملا محرمانه، افکار خود را با یک مشاور یا روانشناس در میان می گذارند.

مشاوره فردی در واقع به شما کمک می کند تا احساسات، باورها و رفتارهای خود را کشف و درک کنید تا بتوانید مسائل چالش برانگیزی را که بر روح و روان شما تأثیر می گذارد، کشف کنید. به این ترتیب می توانید آنها را مطابق میل خود تغییر دهید. پس برای درک بهتر مشاوره فردی باید بگوییم که این نوع مشاوره شما را به شناخت بهتر خود و دیگران سوق می دهد تا بتوانید تغییرات مثبتی برای تعیین اهداف مورد نظر خود ایجاد کنید.

مشاوره فردی و مزایای آن چیست؟

بیشتر افراد به دلیل تعارضات بین خواسته ها و توانایی های خود با واقعیت، فشار روانی زیادی را تجربه می کنند. این فشارها منجر به چالش هایی در زندگی می شود که عموماً بر توانایی افراد برای تصمیم گیری خوب تأثیر می گذارد. در این موارد، مشاوره فردی گزینه بسیار مناسبی است، زیرا می تواند شما را در حل مشکلات زیر راهنمایی کند.

  1. افسردگی
  2. اضطراب اجتماعی
  3. عصبانیت و خشم
  4. مشکلات روحی و روانی
  5. تصمیم‌گیری‌های مهم
  6. افزایش اعتمادبه‌نفس
  7. مدیریت بحران
  8. سوگ (از دست دادن یکی از عزیزان)
  9. اعتیاد و سوء مصرف الکل، مواد مخدر و…
  10. چالش‌های ازدواج و روابط بین زوجین
  11. مشکلات بین فرزندان با والدین
  12. چالش‌های تحصیلی
  13. مشکلات شغلی

هدف از مشاوره فردی چیست؟

هدف اصلی مشاوره فردی کمک به افراد  برای حرکت، بهبود و رشد در یک زندگی عاری از استرس و اضطراب است. در واقع این نوع مشاوره به فرد کمک می کند تا راه حل مناسبی برای مشکلات روانی و چالش های موقت و فعلی خود بیابد.

اهداف اصلی مشاوره فردی به شرح زیر است

افزایش آگاهی فردی

یکی از اهداف اصلی این جلسات، بررسی و درک الگوهای ذهنی و عاطفی فرد به منظور تغییر و اصلاح آنها است. به این ترتیب فرد می تواند قبل از اینکه مرتکب رفتار بدی شود، احساسات خود را کنترل کند. در واقع مشاوره فردی یک روش درمانی مناسب برای مدیریت واکنش افراد به استرس و موقعیت های چالش برانگیز است. با کمک این جلسات می توانید افکار منفی را از خود دور کنید و از رفتارهای ناخوشایند جلوگیری کنید.

بهبود مهارت های ارتباطی

یکی دیگر از اهداف مهم این جلسات، یادگیری بیان احساسات و نیازها به روش صحیح است. در واقع با کمک مشاوره فردی، مهارت های مرتبط با اعتماد به نفس بیشتر، همدلی، احترام به خود و دیگران را فرا می گیرید. از این طریق می توانید روابط فردی و اجتماعی خود را بهبود بخشیده و تقویت کنید.

افزایش اعتماد به نفس

 مشاوره فردی برای شناسایی ارزش ها، باورها و اهداف شخصی مهم انجام می شود. در واقع شما می توانید از طریق این برخوردها به توانایی های منحصر به فرد خود پی ببرید. بنابراین یکی از مهم ترین مزایای مشاوره فردی را می توان دستیابی به شناخت بهتر از خود دانست که با افزایش اعتماد به نفس، امکانات بیشتری را برای فرد باز می کند.

ترسیم مسیر واقع بینانه

تعارضاتی که افراد به صورت روزانه تجربه می کنند، در طول زمان می تواند دیدگاه های منفی و غیر واقعی را نسبت به خود، دیگران و آینده ایجاد کند. در این صورت یک جلسه مشاوره فردی به روشن شدن دیدگاه ها و نظرات افراد کمک می کند. به این ترتیب می توانید مسیری واقع بینانه و مشخص برای آینده خود ترسیم کنید تا سلامت روان خود را بهبود ببخشید.

استفاده درست از مهارت های ارتباطی

تصمیمات ضعیف و رفتار بد در میان افرادی که از مشکلات سلامت روان رنج می برند رایج است. برای درک بهتر این موضوع، افرادی را تصور کنید که برای تسکین اضطراب به سیگار یا مواد مخدر روی می آورند. بنابراین در بیشتر موارد مشاوره های فردی برای آموزش حل مسئله انجام می شود. در واقع به جای نادیده گرفتن مشکلات روحی و روانی، از جلسات فردی یاد می گیرید، آنها را تصدیق می کنید و برای اصلاح و تغییر آنها اقدام می کنید.

چه زمانی باید از مشاوره فردی استفاده کنیم؟

مشاوره فردی معمولاً بر مشکلات فرد در حال یا آینده نزدیک متمرکز است. به عنوان مثال، فردی که یکی از عزیزان خود را از دست داده و تمرکز کافی برای انجام وظایف خود در محل کار را ندارد. بنابراین، اگر می خواهید بدانید بهترین زمان برای مشاوره چه زمانی است، می گوییم که هر زمان که مشکل و دغدغه فکری در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کرد، برای درمان اقدام کنید.

مشاوره فردی در شرایط زیر ضروری می باشد

  1. مشکلات خانوادگی
  2. مشکلات تحصیلی 
  3. اختلافات بین زوجین
  4. چالش‌های شغلی
  5. مشاوره هدایت تحصیلی یا شغلی
  6. مشاوره قبل از ازدواج
  7. برطرف کردن بحران‌های مقطعی مانند اخراج از محل کار، شکست عشقی یا طلاق

کلینیک روانشناسی رامونا به شما عزیزان کمک و همیاری میکند تا برای تغییراحساسات خود و داشتن زندگی شادتر و غلبه بر مشکلات خود مهارت ها و راه لازم  و ضروری را فرا بگیرید هر یک از مواردی که مطرح شد در زندگی هر فردی و در دوره های مختلف می تواند وجود داشته باشد.مشاوره فردی می تواند راه حلی بسیار موثر برای غلبه بر مشکلات و جایگزین کردن شیوه های صحیح و یادگیری این مهارت ها را به دنبال داشنه باشد .

در واقع اغلب اوقات انگیزه‌های پنهان پشت تصمیمات شما، همین احساسات ناشناخته هستند. حتی برخی بیماری‌های جسمی مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی و … ناشی از فشار همین احساسات هستند. اهمیت مشاوره فردی در اینجا مشخص می‌شود که نه‌تنها مشکلات روحی را درمان می‌کند، بلکه از بیماری‌های جسمی نیز جلوگیری خواهد کرد.

مقالات مرتبط

دسته بندی مقالات

دکتر مونا نعمتی

دکتر مونا نعمتی مدیر سایت مرکز مشاوره رامونا و عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و دارای پروانه روانشناسی از سازمان نظام روانشناسی است.